A Smooth Sailing Experience

Zeilgebied: Rondje om Mallorca

Schip: Belize 43, klik hier voor een rondleiding

Het reisverslag

Dag 1: Palma – Porto Portals – Palma (20nM)
Aanmonsteren is om 11uur op het vliegveld Weeze.

Na aankomst wordt de verjaardag van crewlid Julius gevierd. De attente organisatie heeft een cadeautje (bierglas voor sport en spel). Na het inchecken krijgen we het eerste item (PSV batch) uitgereikt door de item cmie. Het item is multifunctioneel en kan zowel op kleding worden aangebracht als op het toilet. De vlucht met Ryanair is, zoals te verwachten van deze maatschappij, op tijd en we landen rond 15u op Palma. Na ophalen van de bagage nemen we een taxi naar de haven. In de haven hebben we bagage op de boot gelegd en zijn we begonnen aan onze week consumeren. De eerste activiteit is een lunch op het dichtstbijzijnde terras waar ook de eerste pilserella’s zijn genuttigd. Na de lunch heeft een deel van de crew de boot ingecheckt en andere deel is boodschappen gaan doen.

Nadat alle boodschappen zijn opgeslagen zijn we vertrokken naar Porto Portals. De tocht duurt ongeveer 1,5 uur op de motor. Bij aankomst hebben we 2 uur voor de haven gedobberd en geborreld met een maximaal presterende cullie commissie. De item cmie heeft het 2e item uitgereikt (slippers) en de naam van de tocht heeft een nieuwe dimensie gekregen “expierence”

Helaas bleek dat de haven vol was en zijn we vrolijk 1,5 uur smooth teruggevaren naar Palma, een mooie expierence.

In Palma zijn we gaan eten in een visrestaurant. Behalve dat we in de stank van de keuken zaten op de 1e verdieping was het eten goed en zelfs McWillem is van zijn trauma visjes eten afgeraakt. Na het eten zijn we met de taxi naar Magaluv gegaan voor een smooth avondje stappen. De sfeer en het publiek waren niet besteed aan de Fryske crew en binnen een ½ uur zijn we weer met de taxi terug naar Palma gegaan. Daar zijn we tot in de late uurtjes doorgegaan en zijn we geëindigd in het vertrouwde Titos.

Dag 2: Palma naar Port de Soller (45 nM)
Op tijd vertrokken voor een lange tocht naar eerste haven Port de Soller. Helaas geen wind en grootste deel van de crew heeft deze dag gebruikt voor een lange siësta.

Na aankomst hebben Juul en Feldie de dinghy in het water laten zakken, en hiermee de haven verkend.

We zijn om half 11u gaan eten hetgeen aan de late kant was voor dit dorpje. De cullies hebben een perfect restaurant uitgekozen waar we hebben genoten van een “super festival” gerecht. We zijn intussen de laatste gasten op alle terrassen en we worden vriendelijk verzocht een laatste ronde te bestellen en te vertrekken.

Aangekomen bij de boot besluiten we toch nog een afzakkertje te nemen en daarbij hebben we de verjaardag van Fons kunnen vieren. Het cadeautje voor onze Vunz (4 jonge dames) was helaas op de boot van de buren afgeleverd. Als alternatief had de org cmie een cadeautje wat later een bliksemverklikker bleek te zijn. Onze Peer heeft die avond subtiel als laatste de deur dichtgetrokken nadat de havenmeester ons had gesommeerd om onze levende jukebox af te sluiten…….

Dag 3: Port de Soller naar Port de Pollenca (40 nM)
Boodschappen gedaan en ontbijt genoten op de boot. Sommige crew leden hadden nog steeds geen daglicht gezien en slapen overdag om ’s avonds te kunnen toppen. Helaas is er weer geen wind en we gaan volle kracht op de motor naar het noorden. We maken een korte flying tussenstop in het baaitje “Cala de sa Calobra” , waar we de toeristen hebben getrakteerd op een mooie expierence met dank aan crewlid Klaas.

We gaan langs de ruige kustlijn (Serra de Tramuntana) en passeren het noordelijkste puntje van Mallorca. In de middag hebben we toch wat kunnen zeilen en zijn we met een ruime wind kracht 2 tot 3 naar Port de Pollenca gevaren. We hebben daar weer laat gegeten in locaal restaurant aanbevolen door onze Engelse buurman. De avond hebben we afgesloten op het terras en op de boot.

Dag 4: Port de Pollanca naar Alcudia (30 nM met omweg)
Weer ontbijt op de boot en na het ontbijt is de vrijgezellendag van McWillem gestart. Als Spaanse Zorro met een kaart vol opdrachten krijgt hij 24 uur de tijd om 250 punten te scoren. Binnen ½ uur eerste punten verzameld door een liedje te zingen een rondje op de boot in Adams kostuum

Voor het eerst is er wat wind en vertrekken we onder zeil met als doel Porto Cristo. Halverwege de trip een nieuwe expierence voor de crew. Spontane onweersbuien met zware bliksem inslag vlak bij de boot heeft de verstandig geworden crew doen besluiten om te keren en nieuwe koers te varen naar Alcudia.

Na aankomst in Alcudia hebben we de vrijgezellendag van Willem voortgezet in een locale bar waar onder zielende bediening van Beth, Willem een behoorlijk aantal punten aan zijn lijst heeft kunnen toevoegen.

Na indrinken in de bar heeft de Cullie de crew naar een geweldig steak restaurant geleid. Dit restaurant is een van de toppers van alle Frysketours geworden.

Na eten met de taxi naar de uitgaanswereld van Alcudia. De avond is afgesloten op een gepaste plaats voor een vrijgezellenavond, waarna de crew veilig weer aan boord is geraakt.

Dag 5 : Alcudia naar Porto Cristo (30 nM)
De dag start met regen en wind tegen van een kleine 20 knopen. Vol gas op de motor beuken we tegen de wind en golven in om de baai uit te komen waar we gisteren strandden. Het grootste deel van de crew maakt van deze dag gebruik om wat slaap in te halen en in de middag komen we aan in het pittoreske Porto Cristo.

In Porto Cristo hebben we het eerste beste tentje aan de haven uitgekozen voor het diner. Fons is op zoek naar de beste azijnwijn en die lauwe pis is snel gevonden. Iedereen aan de zeevruchten die avond, van zeeduivel tot kreeft. Om 12 uur is het dorp volledig verlaten en besluiten we op de boot nog wat te drinken en te pokeren. Uiteindelijk ligt de hele crew mooi op tijd in het mandje (3 uur), zodat we de volgende dag vroeg kunnen vertrekken.

Dag 6: Porto Cristo naar Cabrera (30 nM)
Op tijd opgestaan en na een ontbijt in Porto Cristo vertrokken naar het eiland Cabrera wat een beschermd natuurgebied is met de mooiste natuurlijke haven van Europa. Helaas weer geen wind en onderweg heeft de creatieve crew een nieuwe hybride milieuvriendelijke zeil methode ontwikkeld (Fryske Hybrid~vol zeil met max motor) om toch wat brandstof te kunnen besparen tijdens de tocht. Ook Fryske draagt zijn steentje bij om global warming te voorkomen.
In de baai aangekomen hebben we aangemeerd aan een boei en heeft de crew kunnen zwemmen en snorkelen.

De avond is gevuld met sport en spel waarbij de quiz na verlenging is gewonnen door het bakboord team. De cullies hebben zich optimaal voorbereid de gerechten zijn als 3-traps raket opgediend. De crew is deze dag niet aan land geweest.

Dag 7: Cabrera naar Palma (30 nM)
Om 9:30u zijn we uitgevaren. Vaarplan is een tussenstop in het baaitje Cala Pi. Wind is kracht 2 en we besluiten om op motor en zeil de oversteek te maken. Rond het middag uur komen we aan in Cala Pi. De boot past net in deze smalle baai en voor het eerst kunnen ankeren. De 2e dag op rij kan de crew genieten van een baaitje en wordt er gesnorkeld. Een wacht aan boord is wel noodzakelijk en een deel van de crew gaat met de dinghy aan land, waar de mensen zijn getrakteerd op een frisbee show.

Om 14u zijn we de laatste tocht naar Palma begonnen met als aankomst tijd 16:30u. Na het diesel tanken hebben we aangelegd bij het verhuurbedrijf. De cullies trakteren de crew nog op een lunch die dankbaar wordt genuttigd. Een duiker heeft de onderkant van het schip gecontroleerd op eventuele schade, en alles aan boord is ook gecontroleerd. Dit jaar een schadevrije Frysketour! Het laatste avondmaal hebben we genuttigde in de smalle straatjes van Palma. Tijdens het eten zijn de commissies bepaald voor volgend jaar. We zijn nog een uurtje een cocktailbar in geweest, sommigen gingen daarna slapen, sommigen gingen nog een paar uurtjes door.

Op zaterdag moesten we om 08:30 de boot verlaten, dus vroeg uit de veren. We hebben eerst ontbeten in de haven, en daarna de kathedraal La Seu bezocht, en de winkelstraatjes daar omheen.

Hierna hebben we als afsluiter een vette pizza gegeten, daarna gingen we richting vliegveld voor de terugreis.