26e Fryske Tour
periode 27 juni tot 4 juli 2015

Beschrijving tocht
Za 27.06.15 Schiphol-Palermo

De eerste matrozen zijn om 03.30 uit hun bed en onderweg. Na een vroeg vertrek vanaf Schiphol en een tussenstop in Rome komen we om 15 uur aan in Palermo. De taxi’s staan klaar en brengen ons naar de marina, waar Seafolk Charter n koud biertje heeft klaarstaan op een grote motorcruiser.

De Cullie gaat met assistentie inkopen doen en de schipper en eerste stuurman doen de check in.
Vervolgens wordt er gegeten in Palermo en daarna wat gedronken in een van de barstraatjes met live muziek.

Daarna gaan we naar het openluchtfeest van de Gay Pride die op dat moment in Palermo is. Na afloop wordt door een selecte groep nog een uniek pleintje in Palermo ontdekt met veel gezelligheid en live muziek.

Zo 28.06.15 Palermo- Cefalu (30 NM)

Terwijl een deel van de crew nog slaapt vertrekken we vanuit Palermo naar Cefalu. Het is een zonnige dag met weinig wind. De cullie verzorgt een lekker ontbijt met eieren en spek. Einde van de middag komen we aan in het pittoreske Cefalu.

Na een lange wandeling komen we via het oude centrum in een door de cullie geselecteerd restaurant terecht. We worden achterin bij de toiletten geplaatst, maar het eten is prima. De cullie heeft de eerste vuurdoop doorstaan. We kijken nog wat rond in het mooie stadje, eten een ijsje, nemen nog een espresso en dan nog een klein drankje op het terras waarna een enkeling op zoek gaat naar een bomvolle loungebar met zwembad.

Ma 29.06.15 Cefalu- Lipari (50NM)

Wederom een hele mooie zonnige dag met weinig wind. Het is een flinke afstand, dus Feldie en Juul starten om 07:00 de motor maar alvast en varen uit. Het is zwaar werk, maar iemand moet het doen 🙂

Na een flinke rit op de motor varen we tussen Vulcano en Lipari. Om ca 15 uur komen we aan in de haven van Lipari, en drinken een welkomstbiertje.

Direct wordt een bezoek gebracht aan het beroemde natuurhistorische museum waar iedereen onder de indruk raakt van de enorme pottencollectie van prehistorie tm Romeinse tijd. De eerste groepsfoto’s worden gemaakt, baaitje op de achtergrond en de balkonscene.

Dorstig van al deze indrukken gaan we in Lipari op een terrasje zitten. Na enige tijd wordt het terras verkleind om ruimte te bieden aan de traditionele roomskatholieke optocht door de stad, waarbij de lokale heilige of iets in die trant wordt rondgedragen gevolgd door alle notabelen.

Vervolgens om ca 21.30uur eten we in het uitstekende restaurant Filippino, waar we naast een uitstekende kaart de keuze hebben uit meer dan 100 grappa’s. De zwarte risotto met een soort sambalsausje is de specialiteit van het huis en is uitmuntend.

Na het eten lopen we nog wat rond en komen en vinden aan de zuidkant van de lipari nog een terras aan het water. De eigenaar tokkelt met enkele vrienden wat op gitaar. De musici onder de matrozen sluiten snel aan en even later zingt Guido uit volle borst enkele klassiekers, bijgestaan door een Italiaan met gitaar.

Uiteindelijk doen we deur dicht en lopen voldaan terug naar de boot. Niet veel later stoppen er 2 Italianen bij de boot, we waren de rekening vergeten te betalen op het terras. Geen probleem, de CFO rijdt even mee terug en alles is weer rond.

Di 30.06.15 Lipari-Vulcano-Panarea (20NM)

Rond de middag vertrekken we voor een kort tochtje van 5 NM naar Vulcano.
Daar besluiten Fons, Biet, Alex, Klaas, Harald, Juul en Peer de vulkaan te gaan beklimmen en gaat op pad. Pittige klim, maar boven erg mooi uitzicht en de nodige zwaveldampen.

Degenen die niet mee konden omdat ze het schip moesten bewaken, hielden met de verrekijker nauwlettend de verrichtingen van de sportievelingen in de gaten.

Daarna wordt met de gehele groep een collectief zwavelhoudend modderbad genomen en afgespoeld in wat heetwaterbronnen in zee. Stinkend maar 10 jaar jonger wordt er teruggezwommen naar de boot.

Intussen is er een licht briesje en kunnen we voor het eerst een stuk zeilen. Einde van de dag komen we aan op het meer exclusieve Panarea. Erg mooi kleinschalig dorpje waar we een prima pizza eten en daarna enkele mixjes drinken in twee van de lounge bars. Het is er verder erg rustig, dus het naborrelen vindt plaats op de boot, nadat we met de dinghy service weer zijn teruggebracht.

Wo 01.07.15 Panarea- Stromboli (10 NM)

Nadat een van de crewleden zijn gebroken teen had laten verzorgen bij de locale dokter vertrekken we voor bezoek naar de zuidkant van Panarea. In de middag veel zwemmen en snorkelen bij Isola di Basiluzzo, wat erg erg mooie minibaaitjes heeft om in te snorkelen.

Tussen dit rotsachtige eiland en Scoglio Spinazzola zien we Panarea nog liggen, we kunnen er alleen net niet tussendoor varen. De locale jetset rukt ook uit naar deze twee eilandjes, met speedboten jetski’s en waveboards. Daarna vertrek naar Stromboli. Het weer is super en er staat wederom een lichte bries wat het mogelijk maakt om een uurtje te zeilen. Aankomst ca 17 uur.

Na hier en daar een push, vinden 6 matrozen zich bereid om de Stomboli te beklimmen: Alex, Biet, Fons, Klaas (met zeer veel hoogtevrees), Juul en Harald. Op het laatste moment kan nog met de laatste trip van de dag worden aangesloten. Snel schoenen huren, proviant inslaan en op pad.

De rest van de groep gaat uitgebreid dineren en wacht op de terugkeer van de anderen.

Dat duurt ruim 6 uur, na klimmen in de avondzon en afdalen in het donker. Deze komen na n pizzaatje om 01.30 terug aan boord met fantastische verhalen over de live uitbarstingen die vanaf korte afstand te bewonderen zijn.
Vervolgens wordt iedereen gewekt voor een rondje Stromboli. De uitbarstingen zijn prachtig vanaf zee te zien. Een unieke belevenis.

Do 02.07.15 Stromboli-Giardini Naxos (Taormina) (75 NM)

’s Nachts vertrekken we vanaf Stromboli om ca 02.30 uur richting Taormina. Na in shifts de nacht de zijn doorgekomen varen we door de Straat van Messina.

Hier spotten we nog enkele dolfijnen, die ook even kort bij de boot komen kijken.

Ruim 15 uur varen later kunnen we het laatste deel mooi zeilen. Aankomst ca 18.00 uur aan de mooring bij Taormina. Eerst n borreltje aan boord.

Vervolgens met de watertaxi van Maltees George naar een door hem aanbevolen familie(vis)restaurant in Giardini Naxos.

Na het eten de bus naar het dorp gemist en besluit naar de boot te gaan. Onze Spel&Spel C’ie vult de avond met een Italiaanse quiz en introduceert Hints. Topavond!
De kapitein overhandigt na afloop de medailles aan de winnaars van de quizavond

Vr 03.07.15 Taormina- Catania (30 NM)

’s Ochtends bezoeken we het prachtige Taormina. Het onntbijt duurt even maar na een, bezoek aan het Teatro Greco met uitzicht op de Etna vinden we toch een prima tentje voor de gebruikelijke capuccino’s en espresso’s met enige zoetigheden.

’s Middags zwemmen we nog wat vanaf de boot en daarna vertrek naar Catania, waar we uiteindelijk min of meer in de cargohaven komen te liggen tussen de RORO-schepen. Bij aankomst serveert de Cullie een penne arrabiata, een pittige maar heerlijke pasta. Daarna worden de laatste voorraden eten en drank opgemaakt en vindt de evaluatie plaats. Uiteindelijk net voor middernacht gaan we de stad in. Veel te beleven, druk, en veel leuke barretjes in het centrum.

Uiteindelijk eindigen we weer op de terminal, waar de tussen de geparkeerde vrachtwagens een populaire nachtbar blijkt te zijn.

Za 04.07.15

Ochtend: bezoek aan Catania. De Duomo, de beroemde vismarkt en versmarkt in Catania met o.a. Tonijnen, Zwaardvissen en Inktvissen. Ook veel vlees, verse groenten en andere specialiteiten zoals slakken, paddestoelen, noten.

Middag: vertrek naar vliegveld. 14.50 vertrekt het vliegtuig naar Milaan. In Milaan eten op het vliegveld. 19.30 vertrek naar Schiphol.

Schip: ‘Neptune Planet’, Bavaria 49 (2004)
Verhuurder: Seafolk Charter (via Wishful Sailing)