Oostende River Orwell

Oostende – Duinkerken

Op onze eerste verkenning op de Noordzee varen we langs de Belgische kust naar beneden. De Vlaamse Banken zorgen voor een relatief woelige zee bij een kalm windje. Verderop neemt de wind wat toe zodat we al snel de niet al te mooie kustlijn met zware industrie van Duinkerken zien. Er is niet veel te doen hier maar het is wel een prima startpunt om de volgende dag de oversteek te maken.

Duinkerken – Ramsgate

Met prachtig zeilweer varen we ‘s ochtends om acht uur uit. Nu gaat het gebeuren, we gaan onze eerste oversteek van het Kanaal maken. Alles verloopt goed en we komen aan bij de rand van de shippinglane waar we de loodrechte oversteek inzetten. Behalve een sleep van een enorm stuk brug met minstens een kilometer sleepkabel komen we niet al te veel scheepsverkeer tegen en de oversteek verloopt zeer voorspoedig.

Het laatste stuk gaat het wat langzamer omdat we tegen stroom en wind langs de Goodwin Sands moeten. Toch lopen we al rond vier uur de haven van Ramsgate binnen. Ramsgate heeft een mooie haven waar je als je rustig wilt liggen het beste achter de sluisdeuren kunt gaan liggen. Bij het aanlopen van Ramsgate moet je je aanmelden bij Port Control in verband met in- en uitvarende Ferries.

Binnen de pieren is het zaak om de ondiepte te mijden, bij laag water valt dit stuk zelfs droog. Ramsgate is een gezellig plaatsje en mede door de stevige windkracht 7/8 die er de volgende dag staat besluiten we hier nog een dagje langer te blijven.

Ramsgate – Harwich- River Orwell

Op het programma staat een tocht van 40 zeemijl over de Thamesmonding naar Harwich. We besluiten voldoende vrij te blijven van de Goodwin Sands en hebben een prima zeiltochtje. Vlakbij Harwich moet er goed genavigeerd worden en stuiven de zeer snelle Catamaran Ferries voorbij. In de avondzon varen we dan eindelijk de Orwell op.

Ipswitch- Blankenbergen

Onze terugtocht zal ongeveer 120 zeemijl zijn waar we ongeveer 18 uur op varen. We vertrekken tegen de avond en met zeer rustig windje, kracht 3, varen we de Orwell af. Als we de zee opvaren is het al donker en de maan zorgt voor een prachtig schouwspel van fluoriserende algen. Later gaat de wind helemaal liggen en besluiten we op de motor door de varen. De oversteek in het donker over de shippinglane is erg spannend. Het is soms moeilijk te zien in welke richting de grote zeeschepen precies varen. Om zeven uur s’ochtends als ik in mijn kooi lig wordt ik gewekt door de vroege wacht. We varen inmiddels weer onder zeil en worden begeleid door een groepje dolfijnen. Ze spelen met de boot en schieten voortdurend onder de boot door en verschijnen voor onze boeg. Na een uur nemen de dolfijnen afscheid met een laatste sprong uit het water. Een beetje moe maar zeer voldaan door onze unieke ontmoeting met de dolfijnen komen we vroeg in de middag in Blankenbergen aan.

Wetenswaardigheden

River Orwell

Varen op de getijde rivier de Orwell is een aparte ervaring. Komende vanaf zee is fantastisch om de zich door het landschap slingerende rivier op te varen. Er zijn diverse marinas en ankerboeien waar je aan kunt leggen. Als je aan een ankerboei gaat liggen let dan wel goed op dat je voldoende vrij ligt van andere boten in verband met het keren van het tij.

Pin Mill

Unieke kroeg waar je bij hoog water met je boot bijna aan de bar kunt komen. Wij hadden onze boot aan een van de ankerboeien gelegd en namen onze dingy om naar de kroeg te varen. Toen we de kroeg uitkwamen moesten we eerst 200 meter sjouwen met onze dingy omdat het water inmiddels flink gezakt was.

Woolverstone: Iets minder avontuurlijk alternatief is de prachtige marina van Woolverstone.

Boot

Voor deze tocht hebben we een Sun Odyssey 45.1 gehuurd bij Channelsailing.